Exhibition
主な展覧会
主な展覧会
イスラミックアートフェスティバル21th
シャールジャ美術館 Sharjah 2018
(アラブ首長国連邦)
私のアラベスク
シャールジャの作業動画
私が一番興味を持っているのは、アラベスクです。幾何学の美しさです。イスラムの文化を継承するエリアが地理的に遠く離れたところに複数ありながら、区別がつかないほどよく似たアラベスク模様が存在することに興味を覚えます。また同時に全く異なる文化圏である日本の神社仏閣でも、円、三角、四角、ハート型などの幾何学模様が建築の中で使われています。中でも珍しく感じたものはハート型でした。それは欧米から来たものと思っておりましたが、日本のハート型はイノシシの目や植物の発芽を抽象化したもので、その意味は先を見通す眼力であったり、生命力の象徴なのだそうです。ただし日本の場合は、アラベスクのようにいくつもの模様を連続して使う場合は、建具の組子と呼ばれる木の細工、そこに貼る唐紙や着物(布)に見られ、建築構造物に屋根や壁、建具などには象徴的に一つの紋様として使う場合の方が多く見られます。勉強不足でアラベスクに出てくる模様の個々の意味をよく理解できてはいませんが、古今東西いずれにしても人間しかできない「祈り」や「誓い」など、思いを最大限にしてかつ最もシンプルな形状にまで集約している。その無駄のない美しさと強さにとても心惹かれます。それは紀元前から沢山の研究者によって発見されてきたPythagorean numberやHeron numberや黄金比、日本では鉤股弦と呼ばれるものとも深い関連がありそうです。モスクのトラス構造や神社仏閣の規矩術は表現された形は全く異なるものに見えながら、根底に流れるシンプルで強靱な物理的構造は同じ源流と考えられます。数学や科学にも裏付けされた人類の英知そのものと言えると思います。
同じ形の連続は、宇宙の無限の世界を感じさせると同時に精神の無限な広がりを感じさせてくれます。そして、命ある全ての個は限りなき関係性の中で存在するということを気付かさせてくれます。
私の作品は、私のオリジナル、現代アートであるために伝統的に積み上げられてきたものは何もありません。ほんの僅か、たった一人の今この瞬間しかなく、喩えて言うなら原子一つ分、或いは埃の粒子一つのエネルギーにも満たないくらい小さな存在です。作品は、身近にある日常使う紙を7㎜の細さに裁断し、糸を紡ぐように紙を撚る、その作業の繰り返しでできあがります。それを日本では紙縒りと呼びますが、生活の中では紙を閉じる時の紐の代わりやキセルの掃除などに使います。私が作る紙縒りは、色も大きさもほぼ同じものに見えますが、実は同じものは1本もありません。それは毎日食べる一切れのパンは、今日のパンと昨日のパンは同じようにパンと呼べますが全く別のものであるように、1本1本はその時々の私そのものであり、同じもののリピートではないからです。ところが逆にそこに出来上がってきた紙縒りの作品には、私が作ったものではありますが、人間の喜びや怒り、或いは祈りなど、全ての人に共通の普遍的な瞬間の命そのものが現れます。
そして、私は制作する上でもう一つ大切にしていることがあります。設営です。例えば今回このコメントと一緒に同送しました作品「むすんでひらいて」は、1点につき、直径5ミリ、長さ2メートルの真っ直ぐのステンレスの棒を30本ずつ使っています。作品として出来上がっている形:局面は、私が作った形ではありません。ステンレス自らが自重と紙縒りの重さでたわんでいるだけなのです。私は素材と対等に会話するように制作したいと考えています。素材そのものが持つ特性を、人間の最小限の行為で浮かび上がらせたいのです。言い替えれば、私の問いかけに、素材から返事をもらったような感覚です。そうして出来上がったものは、作家の「業」を押しつけたものではないので、観てくださる方にとってもゆとりがあり優しい空間になると信じています。
展覧会の場を得るということは、気候風土が異なり宗教や言葉が異なっても、作品を介して何かしら共振したり共鳴したりできる喜びがあると確信しています。沢山の出会いの場を楽しみに制作しています。
同じ形の連続は、宇宙の無限の世界を感じさせると同時に精神の無限な広がりを感じさせてくれます。そして、命ある全ての個は限りなき関係性の中で存在するということを気付かさせてくれます。
私の作品は、私のオリジナル、現代アートであるために伝統的に積み上げられてきたものは何もありません。ほんの僅か、たった一人の今この瞬間しかなく、喩えて言うなら原子一つ分、或いは埃の粒子一つのエネルギーにも満たないくらい小さな存在です。作品は、身近にある日常使う紙を7㎜の細さに裁断し、糸を紡ぐように紙を撚る、その作業の繰り返しでできあがります。それを日本では紙縒りと呼びますが、生活の中では紙を閉じる時の紐の代わりやキセルの掃除などに使います。私が作る紙縒りは、色も大きさもほぼ同じものに見えますが、実は同じものは1本もありません。それは毎日食べる一切れのパンは、今日のパンと昨日のパンは同じようにパンと呼べますが全く別のものであるように、1本1本はその時々の私そのものであり、同じもののリピートではないからです。ところが逆にそこに出来上がってきた紙縒りの作品には、私が作ったものではありますが、人間の喜びや怒り、或いは祈りなど、全ての人に共通の普遍的な瞬間の命そのものが現れます。
そして、私は制作する上でもう一つ大切にしていることがあります。設営です。例えば今回このコメントと一緒に同送しました作品「むすんでひらいて」は、1点につき、直径5ミリ、長さ2メートルの真っ直ぐのステンレスの棒を30本ずつ使っています。作品として出来上がっている形:局面は、私が作った形ではありません。ステンレス自らが自重と紙縒りの重さでたわんでいるだけなのです。私は素材と対等に会話するように制作したいと考えています。素材そのものが持つ特性を、人間の最小限の行為で浮かび上がらせたいのです。言い替えれば、私の問いかけに、素材から返事をもらったような感覚です。そうして出来上がったものは、作家の「業」を押しつけたものではないので、観てくださる方にとってもゆとりがあり優しい空間になると信じています。
展覧会の場を得るということは、気候風土が異なり宗教や言葉が異なっても、作品を介して何かしら共振したり共鳴したりできる喜びがあると確信しています。沢山の出会いの場を楽しみに制作しています。
I am honored to be contacted by the Islamic Cultural Art Museum. Thanks for your letter.
What I’m most interested in is Arabesque. It is the beauty of geometry. While there are several geographically remote areas to inherit Islamic culture, I am interested in the existence of arabesque patterns that are similar enough to be indistinguishable. At the same time, geometric patterns such as circles, triangles, squares, heart shapes are used in architecture in Japanese shrines and temples, which are completely different cultural spheres. The one I felt unusually was heart-shaped. I thought that it came from Europe and the United States, but the heart type of Japan is an abstraction of the eyes of a wild boar and the germination of a plant, the meaning is the eye force looking ahead and it is a symbol of life force is. However, in the case of Japan like Arabesque, when you use a pattern in succession, you can see it in a craftwork called a joiner of joinery, a piece of karaki or kimono (cloth) stuck there, and a roof or a wall , In the case of symbolically using it as a pattern on joinery etc., you can see more. Although I can not fully understand the individual meanings of patterns that come out in Arabesque due to lack of study, I am able to maximize my thoughts and simplicity, such as “prayer” and “oath” The shape is concentrated. I am very attracted to its unrivaled beauty and strength. It seems to have a deep connection with what is called Pythagorean number, Heron number and Golden Ratio, which has been discovered by many researchers since BC, and also called Cloth strings in Japan. While the truss structure of the mosque and the regulation of shrines and temples appear to be quite different, the simple and robust physical structure underlying it is considered to be the same source. I think that it can be said that the wisdom itself of human beings supported by mathematics and science itself.
Continuation of the same shape makes me feel the infinite world of the universe while feeling infinite extent of the spirit. And it makes us realize that all living beings exist within unlimited relationships.
My work has not been traditionally built up because it is my original, contemporary art. Just a few, only one person now has this moment, in other words it is small enough to fill one atom or even one dust particle’s energy. The work is made by repeating the work which cuts the daily used paper near 7 mm in width and twists the paper like spinning the thread. In Japan it is called paper twist, but in life it is used instead of strings when paper is closed and cleaning kissel. The paper twist that I make looks almost the same in both color and size, but in reality no one is the same. A piece of bread that you eat everyday, like today’s bread and yesterday’s bread can be called bread in the same way, but as everything is totally different, each one is mine it at that time and the same thing repeats It is because it is not. On the contrary, the paper-twisted work that has been completed there is what I made, but the universal moment of life common to all people, such as human pleasure and anger, or prayer, appears.
And I have another thing I care about in making it. It is setup. For example, the work “Muununi Hirai” that I sent with this comment this time uses 30 straight stainless steel bars with a diameter of 5 mm and a length of 2 meters per point. Form in which the work is finished: The aspect is not the form I made. Stainless itself is only bending with its own weight and weight of the paper twist. I would like to produce it to talk conversely equally with the material. I want to emphasize the properties of the material itself with minimal human actions. In other words, I feel like I got an answer from the material to my question. Those that have been completed are not the ones that impressed the artist’s “work”, so I believe that there will be space for those who watch and will be a gentle space.
To obtain an exhibition space, I am convinced that there is a pleasure to resonate and resonate somewhat through the work even if the climate is different and religion and language differ. I am looking forward to meeting places for many meetings.
What I’m most interested in is Arabesque. It is the beauty of geometry. While there are several geographically remote areas to inherit Islamic culture, I am interested in the existence of arabesque patterns that are similar enough to be indistinguishable. At the same time, geometric patterns such as circles, triangles, squares, heart shapes are used in architecture in Japanese shrines and temples, which are completely different cultural spheres. The one I felt unusually was heart-shaped. I thought that it came from Europe and the United States, but the heart type of Japan is an abstraction of the eyes of a wild boar and the germination of a plant, the meaning is the eye force looking ahead and it is a symbol of life force is. However, in the case of Japan like Arabesque, when you use a pattern in succession, you can see it in a craftwork called a joiner of joinery, a piece of karaki or kimono (cloth) stuck there, and a roof or a wall , In the case of symbolically using it as a pattern on joinery etc., you can see more. Although I can not fully understand the individual meanings of patterns that come out in Arabesque due to lack of study, I am able to maximize my thoughts and simplicity, such as “prayer” and “oath” The shape is concentrated. I am very attracted to its unrivaled beauty and strength. It seems to have a deep connection with what is called Pythagorean number, Heron number and Golden Ratio, which has been discovered by many researchers since BC, and also called Cloth strings in Japan. While the truss structure of the mosque and the regulation of shrines and temples appear to be quite different, the simple and robust physical structure underlying it is considered to be the same source. I think that it can be said that the wisdom itself of human beings supported by mathematics and science itself.
Continuation of the same shape makes me feel the infinite world of the universe while feeling infinite extent of the spirit. And it makes us realize that all living beings exist within unlimited relationships.
My work has not been traditionally built up because it is my original, contemporary art. Just a few, only one person now has this moment, in other words it is small enough to fill one atom or even one dust particle’s energy. The work is made by repeating the work which cuts the daily used paper near 7 mm in width and twists the paper like spinning the thread. In Japan it is called paper twist, but in life it is used instead of strings when paper is closed and cleaning kissel. The paper twist that I make looks almost the same in both color and size, but in reality no one is the same. A piece of bread that you eat everyday, like today’s bread and yesterday’s bread can be called bread in the same way, but as everything is totally different, each one is mine it at that time and the same thing repeats It is because it is not. On the contrary, the paper-twisted work that has been completed there is what I made, but the universal moment of life common to all people, such as human pleasure and anger, or prayer, appears.
And I have another thing I care about in making it. It is setup. For example, the work “Muununi Hirai” that I sent with this comment this time uses 30 straight stainless steel bars with a diameter of 5 mm and a length of 2 meters per point. Form in which the work is finished: The aspect is not the form I made. Stainless itself is only bending with its own weight and weight of the paper twist. I would like to produce it to talk conversely equally with the material. I want to emphasize the properties of the material itself with minimal human actions. In other words, I feel like I got an answer from the material to my question. Those that have been completed are not the ones that impressed the artist’s “work”, so I believe that there will be space for those who watch and will be a gentle space.
To obtain an exhibition space, I am convinced that there is a pleasure to resonate and resonate somewhat through the work even if the climate is different and religion and language differ. I am looking forward to meeting places for many meetings.